Coach-de-trainertraject Boni

Trainers zijn erg belangrijk voor onze vereniging. Vrijwillig helpen zij ons een groot deel van het jaar aan speelplezier tijdens de trainingen en met een goede voorbereiding op de wedstrijden. Het blijkt dat veel (aankomende) trainers het soms best spannend vinden om training te gaan geven. Om trainers (en ook coaches) te steunen en handvatten te bieden, start dit seizoen, in samenwerking met Volleybal-West, het coach-de-trainertraject. De focus binnen dit traject ligt op pedagogische vaardigheden, en niet op het technische vlak. Denk bijvoorbeeld aan hoe je verbaal en non-verbaal goede feedback aan je team kan geven. Het traject Het coach-de-trainertraject leidt binnen een vereniging twee trainerscoaches op. Komend jaar zijn dit bij Boni Jeroen Loopstra en Laurie Meijers. Een trainerscoach begeleidt trainers en coaches om hun vaardigheden op pedagogisch vlak verder te ontwikkelen. Trainerscoaches geven begeleiding langs het veld, zodat een trainer of coach direct met de tips aan de slag kan. Trainerscoaches leren welke observatietechnieken er zijn, hoe zij hun waarnemingen moeten analyseren en om op een constructieve manier feedback te geven aan onze trainers en coaches. Donderdag 19 september zal er een kick-off van dit traject plaatsvinden, waarbij iedereen van Boni mag aansluiten. Tijdens deze avond zal het traject nader worden toegelicht en zullen we als vereniging een aantal speerpunten op papier zetten. Denk daarbij aan de vraag: welke houding en vaardigheden worden van een trainer gevraagd? En, welke rol speelt de trainerscoach bij de ontwikkeling van trainers? Op een interactieve manier gaan we aan de slag met de rol van trainerscoaches. Deze avond is ook Ine Kosters, vanuit volleybalwest, aanwezig om ons te begeleiden en al je vragen te beantwoorden. Iedereen is welkom bij de kick-off donderdag 19 september. Zowel ervaren trainers en coaches als leden die dit nog nooit hebben gedaan. Ook wanneer je niet direct de ambitie hebt om een team te gaan trainen, ben je van harte welkom. Iedereen mag deze avond input leveren, zodat we gezamenlijk een profielen kunnen opstellen van verschillende soorten Boni-trainers. Na deze avond kan je besluiten of je wel of niet wil deelnemen aan het coachtraject en begeleid wil worden door Jeroen of Laurie. Vind je het leuk om aan te sluiten? Stuur dan een mail naar bestuur@vvboni.nl. Ook voor vragen over het coach-de-trainertraject kan je hier terecht. De kick-off zal plaatsvinden in de gymzaal aan Lingestraat 2B in Utrecht. We starten om 20:00. Zorg dat je sportkleding aantrekt, omkleden is natuurlijk mogelijk in de kleedkamers van de gymzaal.